onsdag 7 december 2011

Super Snabba Tekakor

Mm det här är ett riktigt toppen recept som verkligen rekommenderas!! Hembakat bröd när det är som bäst:) Ps: tog bilden från google;S Men receptet är mitt som jag fått av Vilma och det är super lätt och går super snabbt... Vad sägs som att överraska familjen med lite nybakat bröd?? Det gjorde jag i lördags och mamma blir alltid så glad då;-)

Ingredienser:
50g jäst
50g smör
5dl mjölk
1tsk salt
1msk socker
13dl vetemjöl

Såhär gör du:
1. smällt smöret och häll i mjölken värm tills fingervarmt (37g).
2. smula jästen och häll över degspadet, låt jästen lösas.
3. tillsätt salt och socker och sedan vetemjölet.
4. arbeta ihop degen tills den släpper kanterna.
5. gör så runda bollar som du trycker ut på bakplåtspapper och låt jäsa i 30min
6. sätt på ugnen på 250g och grädda i 5-6 min (kan behövas mer beroende på ugn)

Hoppas det smakar!! Jul kramar Emma<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar